سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمعیت طلاب انقلاب اسلامی

روحانیت شیعی یعنی پا به رکاب بودن برای مبارزه با ظلم

رسا: حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی در آخرین جلسه از سلسله نشست‌های «روحانیت انقلابی، روحانیت سکولار» که به همت جمعیت طلاب انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه 10 دی ماه در مدرسه علمیه مجد واقع در خیابان امام خمینی(ره) تهران برگزار شد اظهار داشت: شخصیت امام راحل بیشتر شخصیتی سیاسی و دینی است که دارای بعد‌های گوناگون است و می‌توان به علم فقه، علم اصول، تفسیر، معانی و بیان، علم حرف، مجموع علوم قریبه، علوم اجتماعی و غیره اشاره داشت و تا به حال ابعاد دیگری داشته‌اند که آن ابعاد پنهان مانده‌ است چراکه وی اهل خود ستایی نبوده‌اند.

حجت الاسلام هوایی ادامه داد: امام راحل(ره) در زمینه‌های دیگر هم صاحب نظر هستند و می‌توان گفت که نقل قول‌های ایشان یعنی‌های نقل قول از اسلام است و برای تمام زمان‌ها وی سخنانی ایراد کرده است و همچنین کتاب صحیفه امام(ره) در بر دارنده تمام جوانب اسلام می‌باشد، حتمآ طلبه‌ها باید با این کتاب آشنا باشند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در تعریف روحانیت شیعی گفت: روحانی انقلابی و سکولار غیر توصیفی است و تعریف روحانیت شیعی یعنی پا به رکاب بودن برای مبارزه با ظلم وقتی که روحانی سکولار شد معنای واقعی روحانیت را درک نکرده است.

وی با اشاره به بیانات امام(ره) اظهار کرد: وقتی یک فرد در لباس روحانیت تخلف کرد نگویید روحانیت تخلف کرده‌ است بلکه اظهار کنید شخصی لباس روحانیت را پوشیده و تخلف کرده‌‌ است. 

حجت الاسلام هوایی خاطرنشان کرد: وقتی حرف سکولار پیش می‌آید خواستار مشخص شدن مرزها هستیم زیرا ما روحانی غیر انقلابی مبتنی بر شریعت اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) نداریم، اگر این چنین روحانی وجود داشت روحانی اهل بیت نیست زیرا راه اهل بیت راهی انقلابی بوده است.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به این‌که سند دین ما بر اساس شریعت اسلام ،قرآن و اهل بیت است گفت: دین ما براساس شریعت اسلام ،قرآن کریم و اهل بیت می‌باشد و اکثر آیات قرآن مجید سیاسی و یا اجتماعی است که عناوین گفته شده دارای اجزای مختلفی است.

وی با اشاره به این‌که دین اسلام برای رفع حاجت 27 شرط و حکم دارد بیان داشت: قرآن تنها برای احکام و اعتقادات نیست بلکه دربردارنده‌ همه چیز است، دینی که برای رفع حاجت 27 شرط و احکام دارد برای یک حاکم که رهبری جامعه را بر عهده دارد آیا سکوت می‌کند؟ این همه آیات و روایات درباره مسائل اجتماعی و سیاسی موجود است.

حجت الاسلام هوایی اظهار داشت: عبودیت و دوری از طاغوت بزرگترین راه انبیا است، این عبودیت در کنار طاغوت امکان پذیر نیست لذا باید از طاغوت اجتناب کرد که حضرت امام(ره) فرمودند یهودی‌ها بودند که به حضرت عیسی(ع) اجازه تشکیل‌دادن یک حکومت دینی را ندادند.

جمعیت طلاب انقلاب اسلامی

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: با ظاهرسازی و کادو پیچ کردن بعضی مسائل فریب افراد را نخورید؛ به عنوان مثال رضاخان با ظاهر سازی وارد مجامع مذهبی شد اما در باطن قصد از بین بردن اسلام را داشت و این مردم دین‌مدار بودند که جلوی این عمل وقیحانه را گرفتند.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال از بین بردن طاغوت نباشید حتما این طاغوت شما را از بین می‌برد زیرا بر این عقیده‌اند که رب دنیا فقط خود هستند و خواستار این هستند که ما آنها را تبعیت کنیم.

حجت الاسلام هوایی با اشاره به بیانات امام راحل(ره) گفت: اگر ضربه‌ای به ایران وارد شود تا صدها سال حکومت اسلامی وجود نخواهد داشت و دیگر خبری از اسلام نخواهد بود زیرا رکن اسلام بر 5 پایه نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار است، که مهم ترین رکن آن نیز ولایت می‌باشد زیرا با وجود ولایت است که 4 رکن دیگر به معنای واقعی خود می‌رسد.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: انسان‌ها دارای عقل هستند اگر شخصی در جامعه اسلامی بخواهد زندگی کند و مبانی اسلام را خواستار باشد، چه کسی بهتر است رهبری کند؟ شخصی که با شریعت اسلام میانه‌ای ندارد یا فردی که بر احکام و شریعت اسلام آگاه است؟!

وی ادامه داد: روحانیت قیدی توصیفی است که باید انقلابی باشد و بعد از انقلابی بودن واجب است که از نظام، شهدا و حق با استناد دفاع کند.

حجت الاسلام هوایی بیان داشت: فقیه یک منصب حقوقی اسلامی است و برای خدا مهم است که زیر پرچم چه شخصی بوده‌اید زیرا جامعه یک منظومه می‌باشد، ولایت مسلط بر این‌ها است و در زمان غیبت فردی که نزدیک به اولیا است رهبری را بر عهده خواهد گرفت.

وی با اشاره به این‌که یک طلبه باید بر مسائل دینی مسلط باشد افزود: یک طلبه باید بر مسائل دینی ، سیاسی و اجتماعی مسلط باشد چون مسائل گفته شده ریشه در دین دارد و اگر کسی دین را با این ترکیب نفهمد دین را درک نکرده است.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان با خواندن مطالبی از صحیفه امام خمینی(ره) که در رابطه با تعریف روحانیت از دیدگاه ایشان بود گفت: مطالعه کردن، پرکار بودن‌، نظم در مطالعات، در درس مثل اموات نبودن، ساده زیستن، در بین مردم بودن، پرهیز کردن از تشریفات، تکیه گاه بودن برای مظلومین، تواضع و فروتنی داشتن،‌‌‌‌ در راه خودسازی تلاش کردن، توجه به فقه جواهری و غیره داشتن از دیدگاه‌های امام(ره) است و طلاب باید این کتاب ارزشمند صحیفه امام را در دستور مطالعه قرار دهند.