سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمعیت طلاب انقلاب اسلامی

جای خالی استاد...

امشب اولین اربعینی بودی که مدرسه نور آقا مجتبی را در خود نمی دید! چقدر فضای جلسه غمبار و سنگین بود... صندلی خالی آقا مجتبی.. محرم که حضرت استاد بعد از شب سوم نتوانستند تشریف بیاورند دلمان خوش بود به فرداهایی که بالاخره آقا مجتبی حالشان خوب میشود و دوباره جلسات با حضور ایشان برگزار خواهد شد.. عاشورا که گذشت و آقا مجتبی هنوز در بیمارستان بودند دلمان خوش بود به دهه آخر صفر .. اما اربعین امسال نماز مغرب و عشا در مدرسه نور، نور نبود آقا مجتبی نبود.. به قول آقای چینی باورمان نمی شد یک روز برای حاج آقا نماز لیله الدفن بخوانیم..

آقا مجتبی

بعد از مراسم مدرسه نور رفتیم دفتر حاج آقا .. آن گوشه ایوان همان جایی که حاج آقا همیشه در مراسم می نشست آنجا هم جای خالی استاد آشکار بود یعنی دیگر باور کنیم آقا مجتبی آنجا نمی نشیند؟

آقا مجتبی


دو سال گذشت

امروز 29 مهر ماه سالروز سخنرانی حضرت امام خامنه ای در جمع طلاب و روحانیون و فضلای حوزه علمیه قم است که در سفر ایشان به این استان در سال 89 ایراده شده است که حاوی نکات ارزنده و راهبردی برای حوزه و طلاب است. به پاسداشت این روز و یادآوری توصیه های ایشان شایسته است دوباره فرمایشات ایشان را مرور و بررسی و در باره آن بیشتر تامل کنیم.

صوت

متن

صفحه مربوطه

نقشه راه (پی دی اف)


شرکت در تجمع بزرگ «میثاق با رسول الله»

حجت الاسلام مهدی جعفری مسئول کمیته فرهنگی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تأکید بر این که اهانت به پیامبر اکرم(ص) برای هیچ مسلمانی قابل تحمل نیست، اظهار داشت: به عنوان نمونه یکی از مصادیق اهانت، سب النبی(ص) است که از نظر فقهی حکم آن قتل است.
وی با اشاره به این که امروز تمام کشورهای اسلامی درباره اعتراض گسترده نسبت به اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) متحد هستند و اتفاق نظر دارند، تصریح کرد: اعتراض به اهانت به ساحت پیامبر اعظم(ص) سبب اتحاد بیشتر جهان اسلام می شود.
حجت الاسلام جعفری در ادامه این مطلب خاطر نشان کرد: اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی در اعلام انزجار و تنفر از فیلم موهن آمریکایی صهیونیستی تأثیرات گسترده ای را در جامعه جهانی خواهد داشت.
مسئول کمیته فرهنگی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی با بیان این که هدف استکبار جهانی از اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) تفرقه افکنی در امت اسلامی است، تصریح کرد: به لطف الهی شاهد هستیم این اقدام موهن نه تنها سبب تفرقه در بین مسلمانان نشده است، بلکه اتحاد و یکپارچگی بیشتر امت اسلامی را در پی داشته است.
حجت الاسلام جعفری با اشاره به این که در مسئله اعتراض نسبت به اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)، به طور خاص مردم، و به طور خاص تر و محسوس تر علما و طلاب می توانند نقش داشته باشند، ابراز داشت: وقتی مردم می بینند علما و طلاب در این مسئله پیشگام هستند، آنها هم به صحنه می آیند و نقش برجسته خود را ایفا می کنند.
وی با بیان این که مقام معظم رهبری فرمودند امت اسلامی باید نسبت به این اهانت اعتراض کنند، اظهار داشت: جمعیت طلاب انقلاب اسلامی هم پای علما و فضلا در تجمع بزرگ «میثاق با رسول الله» شرکت خواهند کرد و انزجار خود را از این اهانت اعلام خواهند نمود.
 مسئول کمیته فرهنگی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی بدین وسیله از روحانیان و طلاب تهران دعوت کرد تا در تجمع بزرگ «میثاق با رسول الله» که روز شنبه هشتم مهر ماه از ساعت 9:30 در میدان فلسطین تهران برگزار می شود، حضور بهم رسانند


استاد جاودان: پیروزی بر نفس مقدمه پیروزی بر عالم است.

خبرگزاری‌رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین جاودان با تاکید بر اینکه گناه با اصل دینداری نمی‌سازد، پیروزشدن در برابر نفس رامقدمه‌پیروز شدن در برابر جهان‌عنوان کرد. مراسم گرامیداشت شهدای دفاع از ساحت پیامبر اسلام(ع) به همت جمعیت طلاب انقلاب اسلامی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت شهدای دفاع از ساحت پیامبر اسلام(ص) شامگاه دوشنبه سوم مهرماه به همت جمعیت طلاب انقلاب اسلامی و با حضور طلاب و روحانیان تهران در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خاتم الاوصیا تهران برگزار شد.در این گردهمایی که با توسل طلاب به رسول اکرم(ص) و قرائت حدیث کسا شروع شد حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق حوزه علمیه تهران درباره مباحث اخلاقی به سخنرانی پرداخت. گفتنی است اعضای جمعیت طلاب انقلاب اسلامی ضمن برگزاری این جلسه اخلاقی که به منظور رشد اخلاقی طلاب در راستای تسهیل حرکت به سوی اهداف انقلاب صورت گرفته است انزجار خود را از اقدامات موهن نسبت به ساحت پیامبر اسلام(ص) اعلام داشته و با خانواده های شهدای دفاع از ساحت پیامبر(ص) ابراز همدردی کردند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق حوزه علمیه تهران دوشنبه شب در گردهمایی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی که در مدرسه علمیه خاتم الاوصیا برگزار شد با اشاره به حدیثی مبنی بر این که «محبوبترین بندگان خدا بنده ای است که خدا او را بر جنگ علیه خودش کمک کند» گفت: اگر انسانی بر جنگ علیه خودش پیروز شد می تواند بر عالم پیروز شود. حجت الاسلام و المسلمین جاودان در ادامه با انتقاد به شیوه‌های کنونی زندگی اظهار داشت: طرح ما در زندگی اصلا جنگ با خودمان نیست بلکه راحت با خودمان در صلحیم و فرمان نفس را می بریم و هیچ درگیری و اوقات تلخی بینمان نیست. این استاد اخلاق حوزه علمیه تاکید کرد: اگر بین ما و نفس جنگ بشود و ما بخواهیم در این جنگ پیروز شویم آن وقت است که انسان مضطر شده و دست به دامن می شود.

وی با اشاره به سرگذشت حربن یزید ریاحی در کربلا گفت: اگر آدم خود را واقعا در بین بهشت و جهنم ببیند بدنش به لرزه می افتد و  این بهشت و جهنم را باید خودتان برای خودتان حاضر کنید تا به اضطرار برسید و دست به دامن شوید، در اضطرار است که خدای متعال به داد می رسد و عنایت می‌شود. حجت الاسلام و المسلمین جاودان با اشاره به این که اگر برای انسان دغدغه ایجاد شود خواب شب ربوده می‌شود گفت: برای رسیدن به دغدغه باید زحمت کشید. این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اگر انسان در جوانی به خصوص سن زیر بیست سالگی کاری بکند موفق است گفت: طلاب جوان راحت تر می توانند در راستای جنگ با نفس تلاش بیشتری بکنند چون آمدن به فضای طلبگی تفضل خداست و محیط طلبگی پاک است.

جمعیت طلاب

وی با تاکید بر این که گناه به هیچ وجه قابل تحمل نیست و با اصل دینداری نمی‌سازد خاطرنشان کرد: نمی‌شود کسی دین‌دار باشد و گناه هم بکند، هرمقدار انسان گناه می‌کند در دینش خدشه است و بخشی از ایمانش را ندارد. حجت الاسلام و المسلمین جاودان افزود: اگر انسان کل ایمان را نداشته باشد و چهره اهل ایمان را داشته باشد منافق جدی می‌شود اما اگر بخشی از ایمان را ندارد کم دارد و آن شرک می آورد، این کمبود ولو اندک خطر به بار می‌آورد. وی افزود: هر آدمی که متولد می‌شود دو شیطان همراه او متولد می‌شود و این شیطانها سراسر عمر به انتظار هستند تا لغزشی ببینند و وظیفه گمراه کردنشان را بجا بیاورند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جاودان  با بیان این که اگر انسان با لغزش ایمانی از دنیا برود هیچی از یک عمر اعمال او ‌اند گفت: اگر شیطان یک شک در یکی از اصول ایجاد کند بس است و انسانی که در آن حال باشد در خطر است. وی ابراز داشت: آدم اگر از یک گناه در یک لحظه اندکی بگذرد سالها بهره می‌برد و لذتش را درک می‌کند اما اگر در آن یک لحظه نتواند حداقل ایمان را حفظ کند سالهای سال باید گریه کند تا شاید جبران شود.

حجت الاسلام و المسلمین جاودان با بیان این که کوچکترین گناه ها هم مانند این است که انسان نوک انگشتش را بخواهد به آهن گداخته بزند که نمی‌شود گفت: هیچ گناهی قابل تحمل نیست و حداقل لازم ایمان این است که من اصلا گناه نکنم. وی با بیان این که اگر انسان عمری را گذرانده باشد و در پایان عمر به آنجا برسد که می تواند هیچ گناهی نکند برده است گفت: اگر گناه کند طبق فرمایش قرآن خودش را باخته است. این استاد اخلاق با اظهار این که کسی که طلبه می شود خوشبخت است گفت: نعمت ها را قدر بدانید و قدرشناس باشید و شکر طلبگی این است که انسان به فکر خودش باشد چون در فضای حوزه امکانش بیشتر است که انسان به فکر خودش باشد. وی با اشاره به این که آیت الله حق شناس می‌فرمود: «من شکر چشمانم را کرده‌ام» گفت: این یعنی با چشمانش گناه نکرده است، انسان باید مواظب چشم و گوشش باشد.

حجت الاسلام و المسلمین جاودان خطاب به طلاب تاکید کرد: مراقب باشید جمع مباحثه هیچ وقت تبدیل نشود به جمعی که ممکن است کسی در کلامش لغزش کند و طلاب مراقب هم مباحثه‌ای شان باشند. وی افزود: اگر طلبه سعی کند پاک بماند و سالها بر پاکی اش بگذرد این پاکی ملکه می‌شود و دیگر چیزی نمی‌تواند این را خدشه دار کند. این استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: از اول جوانی شجاعت این که در برابر گناه امر به معروف و نهی از منکر کنید را در جمعهای طلبگی تمرین کنید.


کتابی که آقا مجتبی در دست داشت...

مراسم افتتاحیه حوزه علمیه تهران امروز با حضور حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی در مدرسه عالی شهید برگزار شد. از نکات جالب سخنرانی حضرت آیت الله تهرانی بیان خاطرات و جملاتی از حضرت امام در مورد حوزه و روحانیت بود. ایشان از کتاب «روحانیت و حوزه های علمیه از دیدگاه امام خمینی (س)» سخنانی از استاد بزرگوار خویش را برای طلاب خواندند. این کتاب دفتر دهم از آثار موضوعی تبیان ها است که توسط مؤسسه تنظیم  و نشر آثار امام خمینی (س) استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده  است. آیت الله تهرانی در فرمایشات خود انتقاداتی از حوزه را بیان داشتند که متاسفانه رسانه ها از انتشار آن خودداری کردند.