سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمعیت طلاب انقلاب اسلامی

توضیحاتی در مورد فهرست نخست جلسات اخلاق تهران

حجت الاسلام مهدی عامری، عضو شورای مرکزی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: پس از رحلت آیت‌الله مجتبی تهرانی در جمعیت طلاب انقلاب اسلامی موضوع ارجاع جوانان به کلاس‌‌های اخلاق مطرح شد که جوانان شرکت کننده در درس اخلاق آیت الله تهرانی را به کجا ارجاع دهیم، زیرا این موضوع در جوانان یک نیاز بود.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان آیت‌الله خوشوقت حضور داشت و جوانان می‌توانستند به کلاس وی بروند، تا این‌که خیلی سریع ایشان هم از دنیا رفت و سپس این خلإ بسیار احساس می‌شد، گفت: به‌ویژه تجلیل بسیار زیادی که مقام معظم رهبری با صدور پیام تسلیت و اقامه نماز، پس از رحلت این دو بزرگوار از آنها داشتند، سبب شد که این بزرگواران پس از رحلتشان هم یک برکتی باشند و مردم به‌دنبال استاد اخلاق بیفتند و بپرسند که این بزرگواران تا به حال کجا بودند و چرا آنها را معرفی نکردید؟ 

حجت‌الاسلام عامری در ادامه این مطلب به شیطنت‌های رسانه‌های ضد انقلاب مبنی بر خالی شدن تهران از عالم و تنها شدن رهبر انقلاب در تهران اشاره کرد و بیان داشت: نیاز مخاطبین و شیطنت این رسانه‌ها باعث شد که ما ادعای اینها را بررسی کنیم که آیا تهران از اخلاق خالی شده است؟

عضو شورای مرکزی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی با بیان این‌که پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که واقعا اینطور نیست زیرا هم‌اکنون در تهران تعداد زیادی کلاس اخلاق با مشرب‌ها و سبک‌‌های مختلف برگزار می‌شود، افزود: ما تصمیم گرفتیم تا کلاس‌های اخلاق را شمارش کرده و برای مردم معرفی کنیم.

وی شهرت گریزی و عدم تبلیغ برای خود را دعب مجتهدین و علما دانست و با اشاره به این‌که علمایی مانند آیت‌الله مجتبی تهرانی و آیت‌الله خوشوقت همینطور بودند و دوست داشتند که در عین گمنامی کارشان را انجام بدهند، افزود: اکنون هم همین‌طور است؛ واقعا علما کلاس‌ اخلاق دارند و درحال تربیت هستند اما دوست ندارند خودشان را تبلبغ کنند، لذا ما گفتیم آنها وظیفه خود را انجام می‌دهند که گمنام باشند، ما هم با بررسی و معرفی این کلاس‌ها به مردم وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم.

دبیر اجرایی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی با بیان این‌که ما برای قابل اطمینان بودن کلاس‌های اخلاق برای مردم چند معیار معین کردیم، اجتهاد یا بسیار قریب به اجتهاد بودن را معیار نخست معرفی کرد و گفت: کسانی که می‌خواهند اخلاق بگویند، باید به تمام جوانب دین مسلط باشند و متأسفانه یکی از مشکلات جامعه امروز ما این است که همه خودشان را استاد اخلاق می‌دانند و داعیه اخلاق دارند، به‌ویژه عرفان‌های جدید و معنویات نوپدید که آنها هم مباحث اخلاقی مطرح می‌کنند منتها جدای از دین، معنویت و حتی خدا.

حجت‌الاسلام عامری با اشاره به این‌که ما فکر کردیم کسانی که می‌خواهیم برای مردم معرفی کنیم، باید نگاه همه جانبه به دین داشته باشند، ابراز داشت: یک استاد اخلاق مانند یک فقیه که مرجع تقلید می‌شود، وقتی حرف می‌زند، باید برای مردم قابل اعتماد باشد که حرف خدا و پیامبر و امام را می‌زند و دلیل مورد اطمینان بودن آیت‌الله مجتبی تهرانی این بود که با سند روایات و آیات، اخلاق را به تحویل مردم می‌داد، لذا این معیار اصلی ما بود.

عضو شورای مرکزی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی در دسترس مردم بودن را معیار بعدی عنوان کرد و گفت: عالم اخلاقی کارش این است که مردم و نفوس را تربیت کند، لذا عالمی که با ماشین می‌آید، درس می‌گوید و با ماشین می‌رود و مردم نمی‌توانند از او سؤال کنند و منش و رفتارهایش را ببینند، گرچه می‌تواند عالم و منبری خوبی باشد، اما نمی‌تواند در عرصه تربیت زیاد موفق باشد.

وی ابراز داشت: مردم سلوک، طرز اقامه نماز، راه رفتن و حرف زدن آیت‌الله حق شناس، آیت‌الله خوشوقت، آیت‌الله مجتبی تهرانی و آیت‌الله مجتهدی را می‌دیدند و از نزدیک اخلاق آنها را لمس می‌کردند، لذا در دسترس مردم بودن، یکی از معیارها است.

دبیر اجرایی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی داشتن جلسه اخلاق عمومی را معیار دیگر برای معرفی یک استاد اخلاق به مردم دانست و اظهار داشت: ممکن است عالمان بسیاری در تهران باشند که نمازجماعتی دارند، مردم محل هم با آنها در ارتباط هستند و کارتربیت را انجام می‌دهند اما جلسه اخلاق عمومی ندارند.

حجت‌الاسلام عامری افزود: شاید به‌دلیل عدم علاقه خودشان، بالا بودن سن و یا بیماری نمی‌توانند جلسه اخلاق عمومی داشته باشند و ممکن است که ما بعدها از برخی از علما درخواست کنیم که جلسه اخلاق عمومی بگذارند.

عضو شورای مرکزی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی با بیان این‌که طبق این سه معیار نزدیک سی تا چهل عالم را در تهران شمارش کردیم که چنین خصوصیاتی را دارند و مردم می‌توانند از اینها استفاده کنند، ابراز داشت: ما هنوز دقیق نتوانستیم آدرس برخی از اساتید اخلاق را  پیدا کنیم که انشاالله پس از انتشار لیست نخست و دیدن واکنش‌ها با کمک مردم، بتوانیم آدرس این بزرگواران و روز جلساتشان را بطورکامل پیدا کرده و این لیست را در شماره بعدی کامل کنیم.

وی این اقدام را صرفا جهت اطلاع رسانی دانست و تأکید کرد: یک موقع این شائبه پیش نیاید که ما یک عالمی را تأیید کردیم و یا تأیید نکردیم زیرا ما اصلا در حد و اندازه‌ آن نیستیم که بخواهیم در مورد علما نظر بدهیم و همچنین اصلا خود را در حد و اندازه کاری که جامعه مدرسین و علما انجام می‌دهند نمی‌دانیم.

دبیر اجرایی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی در ادامه این مطلب با تأکید بر این‌که ما نه عالمی را تأیید و نه رد می‌کنیم و اصلا وظیفه و اندازه ما این نیست، بیان داشت: ما چند طلبه جوان هستیم و پیرو فرمایش مقام معظم رهبری در نمازجمعه روز چهاردهم بهمن سال نود که فرمودند یکی از ضعف‌های انقلاب ما این است که در اخلاق به مثابه علم، اقتصاد و سیاست پیشرفت نکردیم وارد عمل شدیم.

حجت‌الاسلام عامری با بیان اینکه این دغدغه مقام معظم رهبری باید محقق شود، ابراز داشت: حس کردیم اگر این جلسات اخلاق تبلیغ شود و مردم در این جلسات شرکت کنند، به‌تدریج می‌توانیم از این بداخلاقی‌هایی که در جامعه است، به اخلاق اصیل اسلامی و اسلام نابی که دغدغه امام خمینی(ره) بود، نزدیک شویم، لذا لیست شماره یک که 9 نفر از علما با مشرب‌های مختلف هستند را معرفی کردیم و مردم می‌توانند در کلاسی که به مذاقشان خوش می‌آید شرکت کنند.

عضو شورای مرکزی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی در ادامه این مطلب گفت: ما از علمای اخلاق اینطور شنیدیم که حلقه اول اتصال کلاس اخلاق این است که بین انسان و استاد اخلاق محبت ایجاد شود، لذا کلاس‌های اخلاق با سبک‌های مختلف عرفانی، حدیثی، ذوقی و دلی، تاریخی و تفسیر قرآن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: انشاالله این اقدام قدم خیری شود و کلاس‌های اخلاق رونق پیدا کند تا دیگر اینطور نشود که مردم پس از رحلت برخی از این بزرگواران بیایند، مراجعه کنند و بگویند چرا  ما اینها را تا زنده بودند، نمی‌شناختیم.

این عضو جمعیت طلاب انقلاب اسلامی ادامه داد: اکنون در بخش قله‌های تهذیب بیست و یکمین نمایشگاه بین‌الملی قرآن کریم تهران، یکی از مراجعات اساسی که مردم به ما داشتند این بود که ما پس از رحلت استادان مذکور برای کلاس اخلاق باید کجا برویم.

حجت‌الاسلام عامری درخواست‌های مردم را یکی از دلایل منتظر نشدن برای تکمیل لیست قبل از انتشار عنوان کرد و اظهار داشت: ما صبر نکردیم که این سی تا شود و تصمیم گرفتیم فعلا این لیست 9 نفره را منتشر کنیم.

عضو شورای مرکزی جمعیت طلاب انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که مراجعات نشان می‌دهد که مردم متدین هستند و ما واقعا این حرف‌ها که مردم از دین زده شده‌اند را قبول نداریم، بیان داشت: مردم واقعا متدین و به‌دنبال اخلاق هستند، منتها نسخه اصلی‌اش را پیدا  نمی‌کنند و در این صورت بعضا به‌دنبال نسخه‌های بدلی می‌روند و آنها هم با فریب و اغواگری مردم را جذب می‌کنند.

عامری خاطرنشان کرد: انشاالله خداوند توفیق بدهد که بتوانیم این بزرگواران را معرفی کنیم و مردم هم از آنها استفاده کنند.

منبع: رسا نیوز