سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمعیت طلاب انقلاب اسلامی

حجت الاسلام عطری نژاد: زهد، بصیرت میآورد

بخشهایی از بیانات حضرت حجت الاسلام عطری نژاد در هیات ماهانه طلاب تهران در جمه اعضای جمعیت طلاب انقلاب اسلامی که در تاریخ 14 تیر 92 در محل دفتر جمعیت برگزار شد.

-یکی از خلاهایی که از دیر زمان بین طلبه‌های تهران است مجتمع نبودن آنهاست. با هم بودن، همفکری کردن، از توانمندی‌‌های هم استفاده کردند اینها خیلی کم است. قبل از انقلاب فی الجمله طلبه‌های تهران در قم جمع‌هایی داشتند، اما بعد از انقلاب طلبه‌های تهران اجتماع منسجمی نداشتند. جمع شدن برای اهداف الهی و انقلابی کار ارزشمندی است.

-اینکه در جمعیت طلب انقلاب اسلامی ملاک‌ها مطالبات مقام معظم رهبری است این هم بسیار زیباست چرا که تیز بین‌تر از ایشان سراغ نداریم که هم تاییدات ویژه الهی نصیبشان شده است و هم ذکاوت شخصی خودش هم دارد. اینکه مبنا این است بسیار عالی است.

- باید بدانید خیلی وقتها اساس نامه هست، نیرو هست همه امکانات هست حرکت آغاز می‌شود، اما برخی مقدمات جانبی که این افراد این جمع باید داشته باشند وجود ندارد لذا حرکت آن تشکل روه به باطل می‌رود یا متلاشی می‌شوند و اصلا به جایی نمی‌رسد. اخلاق مهمترین ابزار این کار است اگر مجریان یک جنبش متخلق نباشند، توفیقی نخواهند داشت. اگر اخلاق باشد با تلفیق علم با سرعت می‌توان موثر واقع شد مانند شمشیر تیز برندگی دارد.

-در روایت نبوی حضرت رسول صلی الله علیه و آله می فرماید پای منبر کسانی بروید که شما رو از پنج چیز به پنج چیز منتقل می‌کنند. چه کنیم مردم با ما باشند؟ حضرت این پنج مورد را بیان می‌کند. معلوم است کسی که می‌خواهد این امور را به مردم منتقل کند خودش باید بیشتر اینها را داشته باشد.

-اول: مردم را از شک به یقین سوق دهد. ما با باورهای مردم سروکار داریم. باید عقاید به باور دل بنشیند. آقا مجتبی بارها می‌گفت  عقل کارش استدلال است و به تنهایی به نتیجه مطلوب منتهی نمی‌شود باید باور قلبی ایجاد شود.

-دوم: مردم را از ریا به اخلاص برساند. این‌جا خیلی حساس است شیر افکن است. الهی شدن شرط اول هر کاری است. تمام این فعالیتها، تلاشها و تحمل مشقتها وقتی ارزش دارد که برای خدا باشد. یک عمر می‌طلبد انسان تمرینهای سخت انجام دهد و خودش را بیازماید که کمی بوی خدا بگیرد. آقا مجتبی می‌فرمود من یقین دارم اگر تمام دنیا را کف دست حاج آقا (امام خمینی) بگذارند حاضر نیست یک کار مکروه عمدی انجام دهد. این است که می تواند کاخ سفید را نوک انگشتش بچرخاند! ما هم باید در جاده‌ای که امام راهش را باز کرد حرکت کنیم.

- سوم: مردم را از کبر به تواضع منقل کند. هیچ کس بدون تواضع نمی‌تواند در قلب مردم جا باز کند. ابتدا سلام کردن به بچه ها و جوانان خیلی برکت دارد و پیامبر همین گونه بود. جوانان باید تواضع را در ما ببینند آن گاه می‌توان بر آنها اثر گذاشت.

- چهارم: مردم را از رغبت و دلبستگی به زهد بکشاند. این از پرتگاههای اساسی است. از امیرالمومنین روایت داریم هر کس نسبت به دنیا زهد بورزد تبصرک الله.. خدا شخصا به تو بصیرت می دهد. اینکه مقام معظم رهبری مدام از بصیرت می گویند که باید برای مردم بصیرت ایجاد کرد، ابتدا باید خودمان بصیر باشیم. چگونه جلوی چشم ما باز می‌شود تا آن طرف پرده را ببینیم؟ باید دلبستگی‌ها را کم کنیم.

- پنجم: باید مردم را از غش به نصیحت سوق دهد و خیرخواه مردم باشد.

- یکی از عوامل موثر در موفقیت این است که خیال ما از خانواده‌مان راحت باشد. یعنی به گونه‌ای زندگی کنیم که خانه ما آرامگاهی برای ما باشد. چگونه این گونه می‌شود؟ باید یک وقت اساسی مهم برای خانواده گذاشت. در سنن النبی هست که حضرت رسول(ص) شب خود را سه بخش می‌کرد. بخش اول که سر شب مخصوص خانواده بود. یک بخش مربوط به کارهای حکومتی و بخش سوم برای عبادت. یکی از عوامل موفقیت رهبری که توانسته بچه‌های خود را این گونه بار بیاورد این است که ایشان به شدت برای خانواده وقت می‌گذارد. مدیر مدرسه علوی که یکی از پسرهای اقا آنجا درس می‌خواند تعریف می‌کرد دفترچه پیوند اولیای پسرش را همه را خود آقا امضا کرده بود! ایشان ان زمان رییس جمهور بود ساعت هفت شب منزل می‌آمد تا ساعت نه و نیم – ده به خانواده و کارهای فرزندان می‌رسید و ساعت 10 که فرزنداشان می‌خوابیدند بر می‌گشت نخست وزیری آن زمان.

- پس اگر قرار باشد این فعالیتها موثر واقع شود مجریان آن به ساز و کارهایی نیاز دارند یکی مباحث مالی و بعد علمی است که انشاء الله وجود دارد. بعد یک امور شخصی و بحث روحی، روانی، معنوی و اخلاقی استکه این روایت حضرت رسول(ص) این بخش را تامین می‌کند.